Raquel Fanjul i Nuria Bellver, de nom artístic Cachetejack, són un duo d'il·lustradores freelance que es van formar a la Universitat Politècnica de València (UPV).

Amb un ampli i brillant recorregut professional en el món de la il·lustració, destaquen pel seu univers creatiu, que està ple de colors, energia, humor i ironia.

El treball dibuixat a mà de Cachetejack té un estil fresc i únic, i treballen en una varietat de mitjans, que inclouen, entre altres, llibres, revistes, periòdics, roba, dibuix, publicitat, murals i il·lustració.

Preguntes

Abans de començar, volem felicitar-vos per la trajectòria que heu tingut aquests últims anys.

1) En quin moment vau decidir apostar per Cachetejack?

En 5è de carrera vam tenir la revelació que el nostre sentit de l'humor comú podria donar forma a imatges i missatges gràfics. En cap moment triem nosaltres, la intuïció, en una sensació de claredat total es va apoderar de nosaltres. Així que, durant l'últim any de la facultat, intentàrem presentar diversos treballs en equip (depenent de si els professors ho acceptaven; alguns eren refractaris al treball en equip).

Així que el dia que vam acabar la universitat va ser el primer dia de llibertat total com a Cachetejack, i des de llavors treballem per a descobrir i experimentar noves idees i maneres gràfiques. Cachetejack és un duo, però funciona com a unitat; amb això volem dir que sempre cal trobar el bé comú i que ambdues ens ocupem de tot dins de l'equip.

2) Com és el dia a dia de dues il·lustradores freelance de renom com vosaltres?

Com el de tot el món. Et despertes, desdejunes i et planteges el dia. En ser “les nostres pròpies caps”, podem organitzar el nostre horari com preferim; sempre depèn dels projectes i temps en què estem treballant i de les coses que hem de quadrar en el dia. També ha d'haver-hi un espai de temps reservat al “no sé”. És imprescindible.

Som bastant flexibles, ens guia molt la intuïció… Amb els anys hem après a mantenir un equilibri més sa entre el treball i la resta de la vida…, donem el mateix valor a fer una passejada que a desenvolupar un projecte. Quan començàrem, estàvem obsessionades per treballar tot el temps; ara vivim millor.

3) Quin és el vostre objectiu més ambiciós?

Doncs hi ha alguns impossibles com ser feliços, menjar pasta fresca tots els dies, etc., però com som humanes entenem que no som perfectes i que en la varietat està el gust.

Cal anar amb compte amb l'ambició, sempre es vol més i no t'assacia. Aprendre a acceptar les coses com venen, aprendre de l'experiència i agrair-la és un objectiu ambiciós però realitzable.

4) Què diríeu a algú que està començant a la Facultat de Belles Arts?

Que gaudisca dels anys de facultat, de les amistats, de conèixer gent creativa, d'experimentar, d’assumir riscos, d'alliberar-se a poc a poc de les idees rígides de l'adolescència i de les pors…, i que compartisca les experiències amb qui el/la faça vibrar en el riure i en la bona sintonia.

En la nostra classe de 1r un xic va preguntar al professor d'Història de l'Art què cal fer per a traure un 10?… Si alguna cosa t'ensenya l'art és que el més intel·ligent és llevar-se del cap aquesta pregunta. És millor dedicar-se a no ser competitius; tampoc val de res preocupar-se pel futur… Tira el llistó de l'exigència i gaudeix del que fas, alimenta la passió pel que t'agrade i envolta't de gent que també ho faça. Això és la clau de l'èxit, compartir i nodrir-se mútuament.

5) Com us veieu, professionalment parlant, en un futur a mitjà termini?

Esperem continuar passet a passet com fins ara, treballant en nous projectes comercials i personals, sòlids i compromesos.

Ens agradaria pintar prompte algun mural de nou. Al setembre tenim una nova exposició a la Slow Galerie de París i el 2022 participarem en WDCV2022…, i suposem que moltes altres coses que encara no han arribat.

6). Què creieu que pot aportar formar part d'Alumni UPV?

En el nostre cas, el que més va aportar la facultat va ser que ens coneguérem el dia de la matrícula al semicercle de BA; vam ser la 1a persona amb qui vam parlar. Així que visca la UPV!, que amb nosaltres té un paper rellevant en la nostra vida.

Alumni continua oferint formació una vegada acabats els estudis, bé sabem que la formació és eterna i que –com la major part de les coses en la vida– depèn de tu, però sempre està bé que algú et propose un pla!

Alguns treballs de CacheteJack

Campaña per Burguer King