Els professors de la Universitat Politècnica de València i investigadors del Centre d'Investigació en Arquitectura, Patrimoni i Gestió per al Desenvolupament Sostenible (Pegaso) de la UPV, Camilla Mileto i Fernando Vegas López-Manzanares, estan de doble enhorabona. Han sigut triats membres estrangers de la prestigiosa Acadèmia d'Arquitectura de França. A més, la Xarxa Nacional de Mestres de la Construcció Tradicional, un projecte que van crear amb INTBAU España, ha rebut el Premi Nacional d'Artesania 2021, atorgat per lel Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme.

Acadèmia d'Arquitectura de França

L'Acadèmia d'Arquitectura de França té el seu origen en l'Académie Royale d’Architecture que va ser establida el 1671 i suprimida durant la Revolució Francesa, refundada com Société Centrale des Architectes el 1840 i canviada de nom com Académie d’Architecture el 1953. Té com a objectiu promoure la qualitat dels edificis amb accions de valorització dels diversos actors de la producció, l'ensenyament, la investigació i la difusió de la cultura arquitectònica. Compta amb membres eminents en el món de l'arquitectura i entre els membres estrangers, destaquen nombrosos arquitectes distingits en diversos camps de l'arquitectura, a més de Premis Pritzker com Tadao Camine, Norman Foster i Richard Meier, entre molts més.

Els membres estrangers de l'Acadèmia d'Arquitectura de França tenen trajectòries brillants en el camp de l'arquitectura moderna. Per a Camilla Mileto i Fernando Vegas López-Manzanares, aquest reconeixement constitueix “un triomf que no sols es personal, sinó també un triomf per al patrimoni i l'arquitectura històrica. Aquest reconeixement dóna visibilitat internacional a l'arquitectura tradicional”.

En aquest sentit, Mileto explica que “hem treballat en diversos projectes coneguts, com l'Alhambra, per exemple, però la majoria del nostre treball se centra en l'arquitectura vernacla, anònima i poc coneguda”.

A diferència d'altres premis i distincions que han rebut, aquest nomenament posa en valor el treball realitzat pels professors Camilla Mileto i Fernando Vegas al llarg de tota la seua trajectòria professional. Per a ells, és un vertader honor comptar amb el suport d'una institució de tanta envergadura internacional. L'ingrés oficial es farà efectiu en la cerimònia que tindrà lloc el pròxim 5 d'octubre del 2022.

Premi Nacional d'Artesania, del Ministeri d'Indústria

D'altra banda, la Xarxa Nacional de Mestres de la Construcció Tradicional ha rebut el Premi Nacional d'Artesania 2021, atorgat pel Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme. Els investigadors de la UPV van crear aquesta xarxa juntament amb l'equip de la fundació privada INTBAU España, com a part del projecte realitzat sota la seua direcció per al Pla Nacional d'Arquitectura Tradicional impulsat per l'Institut del Patrimoni Cultural d'Espanya (IPCE).

La Xarxa Nacional de Mestres de la Construcció Tradicional és un directori nacional que dóna visibilitat a aquests mestres i posa en valor les bones pràctiques en els àmbits de la construcció tradicional i la restauració. Constitueix una eina pràctica i dinàmica, formada per un cercador que facilita la localització i detalls sobre els mestres en actiu en l'estat espanyol, així com les seues especialitzacions.

Els Premis Nacionals d'Artesania distingeixen a actors rellevants de l'artesania nacional que amb el seu treball fan del sector un motor d'economia, ocupació o innovació i que atorguen un valor afegit al prestigi del nostre país.