Productes per a millorar la mobilitat de persones amb síndrome de Down, disseny d'edificis històrics per a persones invidents, creació d'una comercialitzadora pública d'energia i la relocalització de vehicles d'emergència sanitària són els projectes premiats.

La Universitat Politècnica de València ha aconseguit quatre distincions en la sisena edició dels Premis a la Innovació Social i Urbana Missions València 2030, que atorga l'Ajuntament de València.

Premi en la categoria Ciutat Compartida; Premi en la categoria Ciutat Sostenible; el Premi al Millor TFG en la categoria Investigació Universitària, i un esment especial en aquesta mateixa categoria.

El Premi en la categoria Ciutat Compartida ha sigut per a Experiència de cocreació en disseny inclusiu i accessibilitat amb usuaris amb discapacitat intel·lectual, del Centre de Dansa Inclusiva Caterina de València, de la professora del Departament d'Expressió Gràfica de la UPV Marina Puyuelo, amb la col·laboració de la professora María Ángeles Rodrigo.

Experiència de codisseny

Amb el finançament de la Càtedra Stadler de la UPV s'han desenvolupat “sis productes que milloren la mobilitat i l'equilibri, i tracten de resoldre la problemàtica d'aquestes persones” amb síndrome de Down. Una experiència de codisseny que s'ha treballat conjuntament entre la Universitat i el Centre de Dansa.

Es tracta d'una experiència inclosa en el programa GLOCAL de la UPV que dona suport a activitats que fomenten la solidaritat i la participació social entre la comunitat universitària i la societat. El seu objectiu és contribuir a la construcció d'una ciutadania compromesa amb els problemes globals, les seues causes i conseqüències, i amb el respecte a altres cultures.

Aprendre de manera diferent

La professora de l'ETS d?Enginyeria del Disseny de la UPV Marina Puyuelo també està al capdavant del projecte d'investigació Indico Learning. Aprèn de manera diferent, que ha guanyat el Premi en la categoria Ciutat Sostenible. Està relacionat amb la inclusivitat. A través d'una pàgina web d'accés lliure i amb descàrrega gratuïta, s'accedeix a elements relacionats amb el patrimoni, per exemple, un edifici en el qual cada persona pot crear diferents objectes. De moment “una persona invident pot percebre com és la planta del castell de Peníscola (Castelló)”, explica com a exemple Marina Puyuelo, que afig que “els usos poden ser des d'un record turístic fins a un producte docent per als instituts”.

Cadascun dels premis està dotat amb 4.000 euros, i l'esment especial, amb 2.000 euros.

Premis en la categoria Investigació Universitària

Sergio Mateo Barcos, enginyer per la UPV i Màster en Tecnologia Energètica per al Desenvolupament Sostenible, ha guanyat el Premi al Millor Treball Final de Grau (TFG) en la categoria Investigació Universitària, pel projecte Estudi de viabilitat d'una comercialitzadora pública d'energia a la ciutat de València.

Mateo ha desenvolupat “un estudi, tant econòmic com de viabilitat, de la constitució d’una comercialitzadora d'electricitat a la ciutat de València. S'encarregarà de comprar l'electricitat en el mercat majorista per a satisfer la demanda dels edificis municipals, com l'ajuntament, l'edifici de Tabacalera, la il·luminació pública, etc.”. Segons els resultats econòmics, aquest enginyer de l'energia per la UPV assegura que s'estalvien “des de 500.000 euros fins a poc més d’un milió”.

Miguel Ángel Vecina García –graduat en Enginyeria de Telecomunicacions i Administració i Direcció d'Empreses per la UPV– ha guanyat l'esment especial al millor TFG en la categoria Investigació Universitària pel projecte Resolució d'un problema real de relocalització dels vehicles d'emergència sanitària.

Les tutores d'aquest TFG són: Eva Vallada Regalado i Mª Fulgencia Villa Julià. Per qüestió familiar, Fulgencia coneix molt de prop el problema de la localització de les ambulàncies i d'ací va sorgir el tema per al treball final de grau.

Miguel Ángel Vecina ha desenvolupat “un model matemàtic que permet a les persones que treballen en el sistema d'emergències sanitàries reubicar les ambulàncies de manera que puguen cobrir la majoria de les emergències que sorgisquen durant el dia a dia de manera més ràpida, per a arribar abans a la incidència i, així, poder salvar més vides”.

En l'actualitat, estudia el Màster en Enginyeria d?Anàlisi de Dades, Millora de Processos i Presa de Decisions de la UPV i pretén continuar aprofundint en aquest projecte.

Premis Missions València 2030

Els Premis a la Innovació Social i Urbana Missions València 2030 són una iniciativa de l'Ajuntament de València i aquesta n’és la sisena edició. Dotats amb 96.000 euros, són un total de 30 premis dividits en sis categories. El seu objectiu és premiar les millors experiències de recerca i innovació orientades a les àrees de rellevància de Missions València 2030, per a aconseguir una ciutat més saludable, sostenible, compartida i emprenedora.

Peu de foto (d'esquerra a dereta): Marina Puyuelo, Miguel Ángel Vecina i Sergio Mateo