L'Aliança ENHANCE, de la qual forma part la UPV, insta a prevenir prejudicis per a fomentar la igualtat i la diversitat en l'Espai Europeu d'Educació

L'Aliança ENHANCE, integrada per set de les principals universitats tecnològiques europees, entre aquestes, la Universitat Politècnica de València (UPV), insta a prevenir prejudicis per a fomentar la igualtat de gènere i la diversitat en l'Espai Europeu d'Educació. El primer informe anual ha sigut publicat per l'Aliança, finançada per la Iniciativa Europea d'Universitats del Programa Erasmus+. Els resultats revelen el potencial de les institucions d'educació superior per a crear oportunitats acadèmiques accessibles per a l'estudiantat amb independència del seu origen i el seu compromís a través de diferents polítiques i programes.

El defensor per a la Diversitat i la Igualtat de Gènere en l'Aliança ENHANCE, Melih Özkardes, exposa que aquest informe mostra per primera vegada l'statu quo de tots els socis d'ENHANCE i "és una eina important que permet supervisar les millores en els indicadors d'igualtat de gènere i diversitat en les nostres set universitats". Aquesta Aliança considera que les oportunitats educatives i de mobilitat de les universitats europees han de ser accessibles per a tots per igual, independentment del seu gènere, origen, tant a nivell personal com econòmic, necessitats especials o circumstàncies familiars.

"Encara que la població femenina no està prou representada en moltes de les activitats de les nostres universitats, les accions dutes a terme per ENHANCE han aconseguit una òptima igualtat de gènere amb un 54% homes i 46% dones. Ser conscient de la diversitat i la igualtat de gènere en un grup augmenta la possibilitat de desenvolupar idees més innovadores generant en el grup sensacions positives", explica Özkardes des de la Universitat Tècnica d'Aquisgrà (RWTH Aachen).

El secretari general d'ENHANCE, Naveed Syed, argumenta que les set universitats de l'Aliança "pensen que la diversitat i la igualtat de gènere entre l'estudiantat, facultats i personal són crucials per a aconseguir l'excel·lència educativa". Així i tot, aquestes àrees “han de desarmar estereotips preconcebuts al mateix temps que promoure el pensament crític i conscienciar la comunitat universitària compromesa amb la diversitat en un món cada vegada més complex i plural", subratlla Syed, des de la Technische Universität Berlin (TUBerlin).

Desafiaments per a millorara l'Aliança

L'Aliança ENHANCE es va formalitzar al novembre de 2020 amb l'objectiu de desenvolupar el concepte d'un campus universitari europeu comú, lliure de barreres físiques, administratives o educatives, on estudiantat, personal docent i investigador i d'administració i serveis puga moure's lliurement per a avançar cap a l'Espai Europeu d'Educació. Els socis d'aquesta iniciativa són: la Technische Universität Berlin (TUBerlin), com a coordinadora; la Universitat Tecnològica de Varsòvia (WUT); la Universitat RWTH Aachen (RWTH Aachen); la Universitat Noruega de Ciència i Tecnologia (NTNU); la Universitat Tecnològica de Chalmers; la Universitat Politècnica de Milà (Polimi), i la Universitat Politècnica de València (UPV). L'Aliança ENHANCE treballa, a més, en tres pilars transversals: digitalització i intel·ligència artificial; ciutats intel·ligents i sostenibles, i acció climàtica.

Avançar cap a una societat del coneixement, justa i amb garantia d'igualtat

La vicerectora d'Art, Ciència, Tecnologia i Societat de la UPV, Salomé Cuesta, comenta que aquest primer informe anual de diversitat i igualtat de gènere de l'Aliança ENHANCE “posa de manifest el potencial de les universitats politècniques per a l'eliminació de les desigualtats socials, alhora que facilita la compressió global de la realitat en les nostres universitats i ens permet conjuminar esforços per a aconseguir una societat millor”. De fet, Cuesta incideix en la rellevància de potenciar la igualtat de gènere i el respecte a la diversitat en les estratègies universitàries d'internacionalització.

“Aquest informe ens permet tenir una aproximació exacta d'on estem com a universitats responsables, quines són les nostres fortaleses i quins les nostres oportunitats de millora, indicadors que són de gran valor per al desenvolupament de polítiques universitàries d'impacte social durador”, en paraules de la vicerectora de la UPV. “La construcció d'una societat en just equilibri exigeix de les nostres universitats l'aportació del coneixement en art, ciència i tecnologia com a garantia de la igualtat entre dones i homes i la no discriminació basada en qualsevol condició de la diversitat humana”, afirma Salomé Cuesta.

Igualtat en els nivells acadèmics

Melih Özkardes insisteix en la rellevància de l'esperit de la Declaració de Ljubljana per a fomentar la igualtat de gènere en la investigació i la innovació. Aquest informe, per exemple, aborda els diferents nivells de l'escala professional en l'àmbit acadèmic. El següent apartat de l'informe, She Figures 2021, mostra la investigació més rellevant realitzada per la Unió Europea per a analitzar la igualtat en els diversos nivells acadèmics (Gràfic del primer informe anual ENHANCE: Grau A, com el més alt, com el professorat catedràtic; D, el més baix, PhD). "Existeixen grans diferències entre els socis d'ENHANCE en diferents escales, i també és rellevant que la mitjana d'ENHANCE siga més baix que la mitjana d'EU27 en els quatre nivells de l'àmbit acadèmic", segons Özkardes.

Per part seua, María Rosa Cerdà, tècnica de la Unitat d'Igualtat en la UPV –col·laboradora en la redacció d'aquest informe de l'Aliança ENHANCE des de la UPV, juntament amb la professora del Departament de Lingüística Aplicada Diana Ivizate– agrega que la definició d'indicadors comuns per al conjunt de les set universitats de sis països “ha suposat un esforç de conceptualització i adaptació a la realitat singular de cada universitat i el seu marc social. El resultat és un millor coneixement de les pròpies institucions i enriquiment del projecte. De fet, les dades obtingudes permeten traçar estratègies de millora tant en ENHANCE com ara a la UPV”.

Els majors èxits 2021

El primer informe anual de diversitat i igualtat de gènere en ENHANCE Alliance mostra com un dels majors èxits el 2021 el fet que quasi tots els socis estan desenvolupant una nova estratègia o han actualitzat recentment el seu pla actual. És bon senyal que les gerències universitàries siguen conscients d'aquest tema, i tracten de trobar una estratègia adequada que funcione en el seu entorn, com a mostra el document. De fet, les set universitats ENHANCE tenen una gran experiència complementant-se entre si com a Aliança, amb diferents fortaleses i febleses en la diversitat i els camps relacionats amb el gènere com a estructures de formació, estratègies anti-biaix per a evitar prejudicis, promoció STEAM, etc. Per aquesta raó, l'Aliança ajuda a avançar col·laborant en esdeveniments i reunions i compartint coneixements i experiències.

Tres objectius principals

Aquesta anàlisi manifesta el compromís de garantir que la diversitat i la igualtat entre dones i homes siguen transversals en totes les activitats de l'Aliança ENHANCE i destaca tres objectius principals. En primer lloc, encoratjar i fer costat a l'estudiantat i joves investigadors amb menors oportunitats per a començar i completar amb èxit els seus estudis universitaris –entre ells, de l'àmbit STEAM–, com també a participar en la mobilitat internacional. I, al mateix temps, empoderar als grups desfavorits i amb menor representació. El defensor per a la Diversitat i la Igualtat de Gènere d'ENHANCE, Melih Özkardes, conclou que l'Aliança recopilarà i desenvoluparà diversos recursos formatius relacionats amb la diversitat i la igualtat de gènere –els quals s'utilitzaran en la unitat virtual Higher Education Innovator– i promourà la sensibilitat sobre aquests temes no sols en les universitats sinó també en la societat europea.