Pablo Alcañiz Aguirre és enginyer agrònom en l'especialitat d'Indústries Agrícoles (1999), per la Universitat Politècnica de València. A més, és cofundador, juntament amb Alberto Laurín, de l'empresa Doyoubike, que va nàixer com a empresa dedicada al lloguer de bicicletes i a les activitats turístiques amb bicicleta, i són pioners en aquest sector.

Actualment, l'empresa Doyoubike ha evolucionat, i s’ha convertit en experta en mobilitat sostenible, cicloturisme i ciclisme esportiu; juntament amb la venda, reparació i lloguer de bicicletes. Ara com ara, són considerats com una de les botigues de bicicletes més importants de la capital valenciana.

Entrevista Alumni:

1. Com va ser el teu pas per la UPV?

Van ser anys de gran esforç, i molts bons records. El nostre pla era l'antic, i tardaves un mínim de set anys a traure't una carrera superior. Cal dir que ha canviat moltíssim el campus, les carreres tenen altres noms, i ara com ara és la millor universitat politècnica d'Espanya. Realment, és una gran satisfacció haver-me titulat ací.

2. Com creus que ha influït aquest pas per la UPV en la teua trajectòria professional?

Fent una anàlisi retrospectiva, el fet d'haver-me format al Politècnic com a enginyer agrònom em va donar una formació que em va permetre no sols treballar a l'estranger, sinó adquirir una sèrie de valors com la superació que dia a dia tinc molt presents en el meu treball.

Després, amb l'esdevenir del temps, vaig anar allunyant-me de l'agronomia per a dedicar-me a un àmbit totalment diferent, com ho és la mobilitat, però que sens dubte es va originar en la meua formació acadèmica.

He d'agrair, d'altra banda, que en els nostres inicis, el programa Idees de la UPV ens va assessorar diligentment per a la creació de Doyoubike.

3. Quin ha sigut el teu principal estímul/atractiu a l'hora de treballar per aquests objectius que has anat aconseguint?

Quan comencàrem estudiar a la universitat, molts agrònoms estàvem conscienciats ja de la sostenibilitat i el medi ambient. Aquest fet, juntament amb l’experiència de tres anys vivint a França, han marcat la meua manera d'actuar, que intente transmetre cada dia al meu voltant.

4. Què diries a algú que s'està plantejant l'estudiar Enginyeria Agronòmica a la UPV?

Que és una carrera amb més oportunitats que mai, sobretot en les especialitats de la biotecnologia i la indústria alimentària. Ocupabilitat del 100%, tot un encert.

5. Què diries a algú que s'està plantejant començar un negoci?

Que tinga molta constància i il·lusió, que pense sempre en positiu, que dels errors s'aprèn constantment, i que s'envolte de gent que realment valga la pena. En els negocis, de vegades es guanya, i d’altres, s'aprèn.

6. Quina va ser la teua principal motivació a l'hora de començar Doyoubike?

Tenir un projecte propi en el qual poder desenvolupar les meues inquietuds. L'any 2004, en un entorn on València s'anava “obrint” al món, vam entendre que hi havia una gran oportunitat proporcionant als nostres visitants una mobilitat ràpida i econòmica, com ho és el lloguer de bicicletes. En aquell moment vam ser pioners en el que ara com ara és un fenomen amb què estem més que familiaritzats.

7. Quins són els objectius de Doyoubike a curt i llarg termini?

La nostra idea és continuar augmentant i millorant els nostres punts de venda, tant físics com en línia. Continuarem treballant, en l'actual situació de canvi climàtic, per la mobilitat sostenible. Apostem per la bici com a mitjà de transport alternatiu al motoritzat, en combinació amb altres mitjans menys contaminants (públic, cotxe elèctric, cotxe multiusuari (carsharing), cotxe compartit (carpooling)...).

Al mateix temps continuarem fomentant el ciclisme recreatiu com a “medicina” per a enfortir la salut física i mental.

8. Què creus que pot aportar formar part d'Alumni UPV?

Sou un canal molt vàlid per a donar major visibilitat i posar en valor tot el que fem. D'altra banda, des d'Alumni s'aporten formació i experiències que podem aprofitar tots els exalumnes del Politècnic per a continuar creixent en la nostra carrera professional.

Moltes gràcies a Pablo Alcañiz per aquesta entrevista.