Per a Judit Férez Bautista, doctoranda de la Universitat Politècnica de València, “les dones s'han vist relegades en diferents àmbits i, en l'actualitat, aquest fet continua existint”. És per això, “per la qual cosa vaig decidir investigar sobre el seu rol” i pel la seua investigació se centra en el neomachismo en les xarxes socials a través de l'esport femení.
La seua trajectòria acadèmica va començar amb el Grau de Comunicació Audiovisual (setembre 2014- juny 2018), va seguir amb un Màster en Continguts i Aspectes Legals en la Societat de la Informació (setembre 2018- juny 2019), i fins a l'actualitat que està realitzant el Programa de Doctorat en Industrial de la Comunicació i Culturals (setembre 2020-actualitat) en la UPV.

Preguntes

Bon dia, Judit, gràcies per concedir-nos una entrevista.

1.Quin va ser el punt d'inici de les investigacions?

Des que vaig fer el treball final de grau (TFG) el 2018 sabia que m'agradava mesclar la comunicació amb l'esport. Quan vaig realitzar el Màster CALSI vaig continuar en aquesta línia, implementant el mitjà social, i per això sabia que el meu doctorat havia d'anar lligat a la mateixa àrea.

2.Quina creus que és la causa d'aquests neomasclismes?

En primer lloc, pense que és la falta de desconeixement del que es publica; em referisc al fet que, com no saben molt d'aquesta àrea, advoquen als missatges neomasclistes per a desprestigiar alguna cosa. En segon lloc, partim de l'anonimat dels perfils neomasclistes, que s'amaguen darrere d'una careta, augmentant la seua fortalesa i per això intensificant la violència verbal, i és impossible saber qui s'amaga darrere del missatge. I en tercer i últim lloc, la falta de control; hi ha polítiques i normes en les xarxes socials, especialment en Twitter (la xarxa social que investigue) però aquestes polítiques no controlen, en la seua gran majoria, els missatges neomasclistes.

3.Quines actituds creus que cal fomentar per a contrarestar aquesta problemàtica?

Crec que es necessita un major suport i foment de l'esport femení, des de mitjans de comunicació fins a patrocinis; la gran majoria de missatges neomasclistes en l'àmbit esportiu sorgeixen pel desinterès, per la falta d'informació o per la ridiculització de l'esport femení, que és igual de vàlid que l'esport masculí. Es necessita una major presència en els mitjans, tant tradicionals com digitals, per a augmentar d'aquesta forma la seua visibilitat.

4.Com veus l'educació respecte a les xarxes socials?

En les xarxes socials pots trobar diversos perfils. Hi ha usuaris que fan un bon ús de les xarxes, mentre que d’altres sols es dediquen a generar odi o molestar a altres usuaris. Pense que perquè hi haja un equilibri, perquè en aquesta vida sempre existiran els o els odiadors (haters)s'haurien de fomentar més els cursos per a fer un bon ús de les xarxes socials. D'aquesta forma s'adequarien més al respecte cap als altres usuaris, però mentrestant que seguisca la festa…

5.Quina relació tens amb el món de l'esport?

Sempre m'ha agradat l'esport, sobretot el món de les dues rodes, el motociclisme és la meua passió, però és més un “esport visual”, no el practique, de cap manera… Tots els esports em semblen fascinants i seguisc molt de prop diverses competicions, com tennis o atletisme. Si haguera de dir l'esport que faig habitualment, amb la situació sanitària, diria que tresc (trekking), sempre faig alguna ruta per la muntanya.

6.Quins records guardes especialment de l’etapa d'estudis a la UPV?

Estudiar al campus de Gandia només es pot definir amb una paraula: família. Però família des dels amics que vaig fer durant els cinc anys que vaig estar allí, fins a professors com Rebeca Díez, Marga Cabrera, José Pavía… i els meus tutors de tesi Ariadna Fernández i Diego Álvarez. Però també parle de “família laboral”: vaig tenir la sort de treballar dins del campus al Servei Integrat d'Ocupació, junt amb Merche, Maite i Elena.

En són molts els records, tant de l'àmbit acadèmic com del personal; sempre m'he sentit molt acollida.

7.Què creus que pot aportar formar part d'Alumni UPV?

Formar part d'Alumni UPV una vegada t’has titulat t'ajuda a no oblidar-te de la trajectòria universitària. Pense que és una bona iniciativa, ja que et manté en contacte amb la Universitat, i t’informa sempre de les últimes novetats, tant acadèmiques com culturals. A més, disposar de la intranet facilita les gestions administratives, ja que tota la teua vida universitària hi consta.