L'Acadèmia de Cinema ha atorgat 12.000 euros a les professores de Belles Arts Sara Álvarez i Susana García per a l'Informe de la MIA 2022

El comitè de la segona edició de les Ajudes a la Investigació Cinematogràfica Luis García Berlanga, de l'Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques d'Espanya, ha atorgat una de les tres ajudes a l'Informe de la MIA 2022, presentat per les professores de la Facultat de Belles Arts Sara Álvarez Sarrat i Susana García Rams, dotada amb 12.000 euros.

“Les ajudes a la investigació sobre cinema són molt escasses, per la qual cosa, rebre una ajuda de l'Acadèmia de Cinema suposa un gran suport als projectes seleccionats”, afirma Sara Álvarez. Dels 38 projectes presentats, només se’n van seleccionar tres i és la primera vegada que ha recaigut una d'aquestes ajudes en un projecte de recerca centrat en l'animació.

“Que ens hagen atorgat l'ajuda –explica Susana– denota un gran interès de la institució per promoure treballs que afavorisquen un sector més igualitari”. Sara i Susana són docents de l'especialitat d'Animació i compten amb moltes dones entre l'alumnat, així que aquest estudi “és molt important per a garantir-los una incorporació al món professional en el qual realment valoren les seues competències i capacitats, que puguen desenvolupar-les com mereixen i créixer professionalment dins de la indústria, aconseguint llocs decisoris en la creació de continguts, en direcció i de lideratge”, anota Sara.

Informe de la MIA

L'Informe de la MIA és una iniciativa de l'Associació de Dones en la Indústria de l'Animació (MIA). L'objectiu d'aquesta recerca social és reflectir, amb dades, que l'animació continua sent un sector molt masculí, amb poca presència de dones en llocs directius i amb un paper molt estereotipat en els continguts.

El primer informe es va presentar el 2019, sota la direcció de la sociòloga Sara Cuenca. Per al segon, l'associació va decidir ampliar l'equip de personal investigador, comptant amb expertes en animació. A més de Sara Álvarez i Susana García, l'equip està format per investigadores de la Universitat Carles III, la Universitat del País Basc i una investigadora independent.

El projecte es troba en la fase de recol·lecció de la informació i selecció de la mostra, “una cosa complexa i minuciosa, ja que les dades estan molt disperses i es requereix contrastar cada cas per a garantir que s'ajusta als criteris establerts”, explica Susana.

L'Informe de la MIA 2022 suposa un repte respecte a les investigacions prèvies, ja que, a més d'analitzar les produccions d'animació espanyoles realitzades el 2021, les ajudes atorgades i els continguts, proposa fer un estudi comparatiu entre els informes existents i sistematitzar la metodologia d'estudi per a compartir-la amb investigadores d'altres països o comunitats autònomes, per a afavorir nous treballs en la mateixa línia.

Està previst que una primera part de la recerca, la que concerneix a la producció del 2021, puga estar llesta al setembre-octubre. I, a partir d’ací, es treballarà en l'estudi comparatiu dels tres informes de la MIA, per a finalment abordar la sistematització i difusió de la metodologia de la recerca. La data màxima per a entregar l'informe és abril del 2023.