La Universitat Politècnica de València (UPV) compta amb 99 investigadores i investigadors en el Rànquing of the World Scientists: World's Top 2% Scientists, una classificació elaborada per la Universitat de Stanford que identifica el personal investigador més destacat de tot el món.

El rànquing inclou dues llistes: una que avalua la trajectòria científica a partir dels treballs publicats entre 1996 i 2020, i una altra que se centra exclusivament en l'últim any. Dels 99 científics i científiques inclosos per Stanford que duen a terme recerca als laboratoris de la UPV, 49 n’apareixen en ambdues. I en les dues, destaca el químic castellonenc Avel·lí Corma, investigador distingit de la Universitat Politècnica de València, a l'Institut de Tecnologia Química (ITQ), centre mixt de la UPV i el CSIC. En la primera d'aquestes –trajectòria científica– Corma ocupa el lloc 28, i a més, és la primera figura dins del personal investigador espanyol.

El personal científic de la UPV classificat en aquest rànquing destaca en un ampli nombre de camps de coneixement, com ara: Química, Enginyeria Agronòmica, Telecomunicacions, Biotecnologia, Enginyeria Industrial, Informàtica, Hidrogeologia, Bioenginyeria, Intel·ligència Artificial o Biologia Molecular, entre moltes altres.

Classificació de la trajectòria científica

Després del primer lloc de Corma, en el rànquing que avalua la producció científica entre el 1996 i el 2020, el segon investigador de la Universitat Politècnica de València que apareix en aquesta prestigiosa llista és Hermenegildo García, investigador també de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ) i que, al mes de novembre passat, va ser guardonat amb el Premi Nacional d'Investigació 2021 Enric Moles en l'àrea de Ciència i Tecnologia Químiques.

I el tercer és Ramón Serrano, catedràtic i investigador de l'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP, UPV-CSIC). García se situa en el lloc 16.038 del rànquing mundial, i Serrano, en el 16.833.

Completen les cinc primeres posicions de la UPV José Capmany, investigador de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM), i Premi Nacional d'Investigació 2020 (lloc 36.865 en la classificació mundial; i José Duato, catedràtic del Departament d'Informàtica de Sistemes i Computadors, i també Premi Nacional d'Investigació, en aquest cas l'any 2009 (en el lloc 37.990 global). I en total, en són 67 els investigadors i investigadores de la UPV que apareixen en aquesta classificació de la Universitat de Stanford.

81 investigadores i investigadors de la UPV, entre el personal investigador més citat de l'últim any

Mentrestant, en el rànquing de l'últim any, en són 81 els científics i científiques que es troben entre el personal més citat del món. Avel·lí Corma i Hermenegildo García repeteixen en el primer i segon lloc entre el personal investigador de la UPV; mentrestant, en tercer lloc se situa Manuel Moliner, investigador també de l'Institut de Tecnologia Química; en quart lloc, Jaime Lloret, investigador de l'Institut d'Investigació per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres (IGIC) del campus de Gandia, i tanca el grup dels cinc treballs més citats Rafael Cortell, qui fora professor de Física a l'ETS d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports.

Metodologia

El rànquing està elaborat per John Loannidis (Universitat de Stanford), Jeroen Baas (Elsevier B. V.) i Kevin W. Boyack (SciTech Strategies). Per a fer la classificació, els autors es basen en la informació de les publicacions del personal investigador registrada en la base de dades Scopus en el període 1996-2020; analitzen el nombre d'articles publicats, la quantitat de citacions de cada paper i el temps en actiu del personal investigador.

Referència

Baas, Jeroen; Boyack, Kevin; Ioannidis, John P. A. (2021), August 2021 data-update for Updated science-wide author databases of standardized citation indicators, Mendeley Data, V3, DOI: 10.17632/btchxktzyw.3