L'Associació Espanyola de Professionals de l'Autisme (AETAPI) ha atorgat el Premi Biennal a la Recerca i la Innovació sobre Autisme Ángel Rivière, en la modalitat de bones pràctiques, al projecte Encopretika, desenvolupat per la professora de la UPV Cristina Santamarina a la Cooperativa Koynos.

Encopretika és una metodologia basada en el suport actiu per al tractament de l’encopresi primària i la prevenció de la impactació fecal, assistida per una aplicació per a telèfons mòbils.

L’encopresi o incontinència fecal és la escapada contínua i repetida de femta que es produeix en llocs no apropiats per a això.

Els problemes gastrointestinals estan relacionats amb la presència d'alteracions conductuals en persones amb trastorns del neurodesenvolupament i grans necessitats de suport. A través de l'aplicació, familiars, professionals de suport o persones cuidadores poden portar un control de les deposicions que ha fet al llarg del dia la persona amb necessitats de suport. Amb aquestes dades, el sistema elabora estadístiques i visualitzacions que faciliten la implantació de rutines de suport actiu per a previndre possibles episodis d’encopresi.

Cristina Santamarina –professora del Departament d'Enginyeria de la Construcció i de Projectes d'Enginyeria Civil, i investigadora del Centre d'Investigació en Aqüicultura i Medi Ambient de la UPV– ha sigut la responsable del desenvolupament del prototip de l'aplicació.

El projecte s'ha posat en pràctica junt amb professionals de la Cooperativa Koynos que han participat en la prova, i ara s'obri a altres professionals que vulguen participar en la seua validació.

Cooperativa Koynos

La Cooperativa Koynos és una entitat sense ànim de lucre fundada el 1977 per un grup de famílies de persones amb Síndrome de Down. En origen, l'activitat principal es va centrar en un centre d'educació especial, però amb el pas dels anys s'han anat obrint noves vies de suport per a l'alumnat que acaba l'etapa escolar. D'aquesta manera, la cooperativa va posar en marxa el 1989 un centre ocupacional.

Koynos té com a missió la millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual, a través de la promoció i la creació de serveis i activitats que contribueixen al desenvolupament de les seues habilitats.