David Castellano Falcón, estudiant de la UPV, ha aconseguit el segon lloc en el repte llançat per Cabildo de Gran Canaria

L'equip format per David Castellano Falcón, recentment titulat en el Màster Universitari en Gestió de la Informació de la UPV, i Adrià Brú i Cortesa, estudiant de Física de la Universitat de Barcelona, ha aconseguit el segon lloc en la primera competició d'analítica de dades turístiques sobre el destí de Gran Canària.

El repte en el qual ha participat David Castellano –Ocean Challenge – estava enfocat a la cura dels oceans, una de les prioritats dels objectius de desenvolupament sostenible de l'ONU que incideix, directament, en la competitivitat de Gran Canària com a destinació turística.

En aquesta prova, les persones participants han tingut accés a un conjunt de dades de la Plataforma Oceànica de Canàries (PLOCAN), mai abans utilitzat, i que té un gran interès científic i públic, ja que disposa d’una àmplia base de dades que inclou fotografies i vídeos del fons marí.

Amb aquest material, els equips han hagut de resoldre una sèrie de proves emprant les actuals tècniques d'anàlisi basades en la intel·ligència artificial, que permeten optimitzar els processos de cerca en bases de dades d'enregistraments d'alta resolució de gran volum i que acurten els processos tradicionals d'anàlisi.

Les persones participants han rebut diferents imatges del fons marí amb dos problemes principals: la classificació de la mena de fons (arenós, arenofangós, escull o fangós), i la classificació d'elements en la imatge, com residus, algues, fauna marina, etc. A més, s'han enfrontat a altres desafiaments, com detectar objectes sense tenir aquestes dades prèviament etiquetades en la imatge, o aconseguir un algorisme resilient a diferents resolucions.

“Una de les principals claus del nostre èxit ha sigut l'estudi de l'estat de la qüestió en l’aprenentatge profund (deep learning), més concretament, en l'àrea de visió artificial; amb això vam poder crear diferents models i realitzar distintes proves que ens van permetre obtenir molt bons resultats”, explica David Castellano.

L'activitat, promoguda per la Societat de Promoció Econòmica de Gran Canària (SPEGC), s'ha emmarcat en el projecte europeu Smartdest, que persegueix l'elaboració i avaluació d'una proposta d'estratègia i desenvolupament d'eines per a la conversió de Gran Canària com a destinació turística intel·ligent.